 |
Tema:
Religija |
XIV-XX
amžiai
|
|

Lietuva - paskutinis, tik XIV a. sukrikščionintas Europos kraštas, tačiau
katalikiškos religinės literatūros, muzikos, o pirmiausia dailės ir architektūros
klodas apima beveik 80% kultūros paveldo. Atsivėrimas Gerajai Naujienai drauge buvo
atsivėrimas Vakarų menui, mokslui, teisei, politikai ir ūkio sanklodai. Siekdama
nenusileisti krikščioniškam pasauliui, Lietuvos aukštuomenė kvietėsi žymius
svetimšalius ir ugdė savuosius menininkus. Vyskupai bei vienuolijų vyresnieji
tikinčiųjų dvasiai pakelti Reformacijos
ir vėlesnių permainų akivaizdoje kūrybiškai diegė kituose kraštuose
išpopuliarėjusias maldingas
keliones, procesijas, steigė kalvarijas ir lurdus. Todėl
Lietuvos bažnyčių architektūra, religinė tapyba ir skulptūra, lietuviškasis
pamaldumas atliepia svarbiausias europietiškos dievogarbos ir su ja susijusio meno
linkmes. Lietuvoje negausu gotikinių pastatų, tačiau vieną iš jų -
grakštutę Vilniaus šv. Onos bažnytėlę, pasak padavimo, Napoleonas
norėjęs pakylėti ant delno ir nusinešti į Prancūziją. Miestų ir miestelių
panoramose ypač krinta į akis barokinių šventovių fasadai ir kupolai. Pažaislio
bažnyčios ir vienuolyno ansamblis - žymiausias iš keliolikos šedevrais laikomų
savito lietuviško baroko pavyzdžių. Vilniaus arkikatedrai,
seniausiai ir svarbiausiai šalies šventovei, šiandienį - klasicistinį - pavidalą
XVIII a. pabaigoje suteikė iškilus lietuvių architektas Laurynas Stuoka -
Gucevičius. Labai daug maldos namų pastatyta XIX - XX a.
sandūroje,
kai vyravo neogotika. Talentingi meistrai ir dosnūs mecenatai Rokiškio
bažnyčiai suteikė itin menišką šio stiliaus išraišką.
Originaliausia meninė lietuvių dievogarbos forma - liaudies skulptūra.
Dievdirbiais vadinami medžio drožėjai išgražino kryžiais ir koplytėlėmis
kiekvieną kaimą ir kapines. Pieta,
Rūpintojėlis, šv. Jonas
Nepomukas ar kurio kito šventojo stalulėlė iki ateistų niokojimų linkėjo pakeleiviui
gero visose kryžkelėse, ties dažnu tiltu, mišku, sodyba. Kai kurių savamokslių
dievdirbių braižas atpažįstamas iš pirmo žvilgsnio. Antai XIX a. gyvenusio Vinco
Svirskio ar XX a. kūrusio Liongino Šepkos monumentalios
medinės skulptūros yra unikalaus, pirmapradžio, iš tautos ir tikėjimo gelmių
kylančio įkvėpimo liudijimas.
Tūkstančių tūkstančiai kryžių išskiria prie Šiaulių esantį
Kryžių kalną ne vien iš
Lietuvos, bet ir iš viso žemyno, net pasaulio landšafto. Kryžiai čia statyti ir
priespaudos, ir laisvės metais kaip gilaus tikėjimo ir didelės vilties ženklas.
Žemaičiu Kalvarijos
kalnų giesmės "Karaliene Maloninga" fragmentas. Atlieka
folklorinis ansamblis Ūla (vadovai J. Bukantaitė, E. Virbašius) ir Kretingos Šv.
Antano religijos studijų instituto folklorinio ansamblio triūbininkai (vadovas A.
Motuzas). Instrumentai: birbynė, lamzdelis, kanklės ir triūbos. 1993 m. įrašas.
|