Katalikų Bažnyčia buvo svarbi Lietuvos valstybingumui nuo pat
krašto krikščioninimo pradžios iki 1988-1991 m. pastangų atgauti
šalies Nepriklausomybę. Rusijos imperijos valdymo laikais XIX a. ir per sovietinę bei
hitlerinę okupaciją XX šimtmetyje Bažnyčia tapo lemtinga
lietuvių žmogiškojo orumo saugotoja. Ilgus penkis krikščionybės amžius nuo XIV
šimtmečio šalies aukštuomenė nesėkmingai siekė, kad Šv. Sostas įkurtų Lietuvos
bažnytinę provinciją. Vilniaus ir Žemaičių vyskupystės
priklausė metropolijoms, kurių centrai buvo Lenkijoje arba Rusijoje. 1927 m. pagaliau
įkurta atskira provincija neapėmė Vilniaus ir Vilniaus krašto, kurį buvo okupavusi
Lenkija. Tik nuo 1992 m., kai Lietuvos bažnytinė provincija buvo pertvarkyta, jos ir
valstybės teritorija sutampa.
Nors katalikų bendruomenė skaičiumi ir įtaka ryškiai dominavo, XIV-XVIII a.
Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje kitų tikybų išpažinėjai
(protestantai, musulmonai, judėjai etc.) turėjo gerokai platesnes teises, nei daugelyje
to meto Europos valstybių. Sugyvenimo tradicija naujaisiais laikais įgijo žmogaus
teisių matmenį. Sovietmečiu ateistinei prievartai pagal išgales drauge priešinosi
įvairių tautų ir tikybų Lietuvos piliečiai. 
Pirmosios Lietuvoje liaudies draugijos - blaivybės draugijos - ir
pirmasis visuomeninis sąjūdis - knygnešystė - buvo tiesioginiai švietėjiškos ir
politinės Katalikų Bažnyčios veiklos padariniai. Katalikiškas visuomeniškumas
pasiekė apogėjų pirmosios Nepriklausomybės metais (1918-1940). Tuomet kuriai nors iš
dešimčių konfesinių draugijų priklausė kas antras Lietuvos gyventojas. Sovietinės
okupacijos metais katalikiškas pogrindis buvo telkianti kovos ir už Nepriklausomybę
jėga. Sovietų nusikaltimus 1972-1988 fiksavusi "Lietuvos katalikų
Bažnyčios kronika" tapo plačiai pasaulyje girdimu nelegalios
periodikos balsu, kurio KGB neįstengė užgniaužti.