Humanizmas, kaip pažiūrų sistema ir dvasinis judėjimas, susiformavęs Renesanso
epochoje ir pagrindine vertybe laikęs bei aukštinęs laisvą, išsilavinusį žmogų, XIV-XV
a. pra
dėjo sklisti iš Italijos. Humanitas (nuo lot. humanus
žmoniškas, paslaugus, švelnus) tai visų pirma žmogaus, valstybės, tikėjimo
ir laisvės idealai. Humanizmo idėjos spėriai skynėsi kelią ir to meto Lietuvos
Didžiosios Kunigaikštystės gyveniman. Visų pirma jos plito per Lietuvos studentus,
studijavusius Europos universitetuose (iki XV a. populiariausi buvo Padujos,
Bolonijos, Sienos, Prahos, Krokuvos universitetai, XVI a. Karaliaučiaus,
Vitenbergo, Leipcigo, Leideno ir kt.). Humanistines idėjas platino ir tuo metu Lietuvoje
(visų pirma Lietuvos didžiojo kunigaikščio dvare) apsigyvenę Vakarų Europos
šviesuoliai (Janas Sakranas, Erazmas Vitelijus, Venclovas Agripa ir kt.), o XVI a.
antrojoje pusėje tokie kultūros veikėjai kaip, pavyzdžiui, žymus
teisininkas, poetas Petras Roizijus. Ypač didelis postūmis humanistiniam judėjimui buvo
XVI a. prasidėjusi Reformacija, Lietuvoje iškėlusi tokias asmenybes kaip Abraomas
Kulvietis, Stanislovas Rapolionis, Jurgis Zablockis. Jie paruošė dirvą atsirasti
lietuviškam spausdintam žodžiui, pirmiausia Martyno Mažvydo Katekizmui.
Renesansinio humanizmo dvasia alsuoja ir lotyniškai rašiusių, protestantizmą
išpažinusių Mykolo Lietuvio, Elijo Pilgrimovijaus, Jono Radvano, Augustino Rotundo,
Andriaus Volano darbai.
Tiesiogiai
humanizmo idėjos Lietuvoje plito ir per svarbiausių Europos humanistų (Erazmo
Roterdamiečio, Johanno Reuchlino, Ulricho von Hutteno, Philippo Melanchtono) veikalus,
kuriuos iš įvairių Europos miestų atsiveždavo į Lietuvą tuometinė skaitančioji
visuomenė. Propaguodami antikinę kultūrą, lotynų kalbos vartojimą, humanistai
sukūrė naują mokyklos modelį studia humanitatis. Ryškiausias tokios
mokyklos pavyzdys Lietuvoje 1579 m. Vilniuje įkurta jėzuitų akademija
(universitetas). Ji XVI-XVII a. buvo svarbiausia humanizmo idėjų
įtvirtintoja Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje. Humanistinis mokymo metodas
sėkmingai buvo taikomas ir tuo metu Lietuvoje veikusiose jėzuitų kolegijose. Ypač
našiai humanizmo idėjos skleidėsi Vilniaus universiteto profesorių humanistų (Alberto
ir Kazimiero Vijūkų-Kojelavičių, Žygimanto Liauksmino, Motiejaus
Kazimiero Sarbievijaus ir kitų) darbuose.
Būdinga humanizmo, kaip pažiūrų, idėjų sistemos, įkūnyta
išraiška visų pirma buvo asmeninės bibliotekos. Jų to meto Lietuvoje būta palyginti
turtingų. Pati įspūdingiausia iš jų Lietuvos didžiojo kunigaikščio ir
Lenkijos karaliaus Žygimanto Augusto biblioteka Vilniuje, turėjusi 45
tūkstančius knygų. Ryškaus humanistinio turinio buvo ir Georgijaus Albinijaus,
Eustachijaus Valavičiaus, Valerijono Protasevičiaus, Merkelio Giedraičio,
Mikalojaus Paco ir kitos bibliotekos.